Bedrijfsmatige voorbereiding
- Regel de coördinatie
Stel een verantwoordelijke aan voor de voorbereiding en de coördinatie. Dit kan één medewerker zijn, maar ook een team.
- Bekijk de financiële risico’s
Ga na wat de financiële risico’s zijn en tref maatregelen om deze te beperken. Zorg voor geldreserves, regel of verleen krediet en optimaliseer voorraden.
- Signaleer verandering in vraag en aanbod
Ook voor jouw leveranciers en klanten heeft een uitbraak van de Mexicaanse griep gevolgen. Dat kan inhouden dat de toevoer van goederen minder wordt. Daarnaast kan de vraag naar jouw artikelen en diensten afnemen of juist toenemen. Maak van tevoren afspraken met klanten en leveranciers over de te leveren artikelen of diensten in geval van een uitbraak.
- Speel in op de verandering in vraag en aanbod
Het kan zijn dat leveranciers niet aan de vraag kunnen voldoen door bijvoorbeeld personeelstekort of problemen met transport. Daarnaast kunnen klanten minder of misschien juist meer van jouw artikelen of diensten nodig hebben. Ga na welke activiteiten binnen jouw bedrijf onmisbaar zijn voor de levering aan klanten. Bekijk hoe solide deze activiteiten zouden zijn tijdens een uitbraak en neem eventueel maatregelen om deze activiteiten zeker te stellen.
- Inkoop
Leg een voorraad schoonmaakmiddelen en andere hygiënische hulpmiddelen aan en zorg voor een goede opslag.
Personele voorbereiding
- Houd rekening met een personeelstekort
Medewerkers kunnen verzuimen omdat ze zelf ziek zijn, moeten zorgen voor een zieke naaste of geen opvang hebben voor hun kinderen vanwege het uitvallen van lessen op scholen of sluiting van kinderopvang. Daarnaast zullen sommigen thuis blijven uit angst voor besmetting.
- Inventariseer de risico’s voor de medewerkers
Ga na welke maatregelen je kunt treffen om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers zo min mogelijk risico lopen op besmetting.
- Leid medewerkers op
Zorg dat medewerkers elkaars taken kunnen waarnemen in geval van afwezigheid.
- Voorlichting
Zorg dat er informatie klaar ligt voor de medewerkers over de grieppandemie en de maatregelen die het bedrijf treft.
- Medewerkers in het buitenland
Bekijk de lokale situatie als medewerkers in het buitenland werken. Beoordeel de medische voorzieningen in het land en de aanwezigheid van virusremmers voor de medewerkers en hun families. Ga na of je de medewerkers terug wilt roepen naar Nederland en wanneer je dat het beste kunt doen als je wilt voorkomen dat ze een bemetting meenemen.
- Herken de symptomen
Symptomen van de Mexicaanse griep zijn koorts, koude rillingen, spierpijn, moeheid, hoesten, hoofdpijn en keelpijn. De klachten houden een aantal dagen tot een week aan. Een werknemer heeft daarna vaak nog een week nodig om volledig te herstellen.
- Stuur zieke medewerkers naar huis
Stuur mensen die symptomen vertonen direct naar huis en laat hen goed uitzieken. Dit voorkomt dat zij andere werknemers besmetten.
- Zorg voor hygiëne op de werkplek
Een griepvirus verspreidt zich door hoesten, niezen of praten. Mensen kunnen elkaar direct besmetten maar ook indirect door besmette voorwerpen. Vervang daarom handdoeken door papieren doekjes en laat deurknoppen, toetsenborden, telefoons e.d. regelmatig reinigen.
- Beperk verspreiding
Informeer personeel over hygiëne. Laat werknemers thuiswerken of stel roosters op met verschillende werktijden zodat er nooit veel medewerkers tegelijk op kantoor zijn.Vergader op afstand en plan geen trainingen of bijeenkomsten, maar houd contact via telefoon, mail of intranet.
- Ventileer de werkplek
Open de ramen en laat airco’s geen binnenlucht circuleren maar zorg dat er verse buitenlucht rondgepompt wordt.
- Verzuimprotocol
Bekijk het bestaande verzuimprotocol opnieuw en pas het eventueel aan op de grieppandemie.