Win informatie in over de kredietwaardigheid van je (nieuwe) klanten.
Laat tijdens het verkoopgesprek de algemene voorwaarden en/of de betalingstermijn aan de orde komen.
Stuur direct na levering de factuur en zorg voor een correcte factuur. Laat eventueel een gedeelte vooruit betalen.
Hanteer een korte betalingstermijn. Geef eventueel een korting bij vooruitbetaling.
Zet een goede debiteurenadministratie op en controleer deze dagelijks op verlopen betaaltermijnen.
Betaling vorderen
Reageer vriendelijk maar direct wanneer de betalingstermijn verstreken is. De debiteur
weet dan dat je de vervaltermijn nauw in de gaten houdt.
Houdt een strakke planning aan met het versturen van herinneringen en houd je zelf ook
aan de termijnen. Stuur direct na het vervallen van de termijn een volgende herinnering
of aanmaning.
Reken een boete of administratiekosten op een volgende herinnering.
Telefonisch contact
Benader de klant telefonisch als er geen reactie is gekomen op de herinneringen. Doe
dit ongeveer drie dagen na de vervaltermijn van de herinnering.
Blijf altijd correct en sluit een telefoongesprek positief af.
Vordering uit handen geven
Wacht na het verzenden van de sommatie niet te lang met het uit handen geven van de vordering aan een
incassobureau anders verlies je geloofwaardigheid.
Neem geen nieuwe opdrachten aan voordat de oude betaald is.