Schaarste: Klanten zijn geïnteresseerd in producten waar er maar weinig van zijn. Ze zijn bang dat
ze ‘de boot missen’ als ze geen actie ondernemen.
Actie: Vermeld dat producten maar een bepaalde periode verkrijgbaar zijn of dat er maar een beperkte
oplage gemaakt is.
Let op: Er moet wel daadwerkelijk sprake van schaarste zijn. Als je klanten misleidt verlies je het
vertrouwen en werkt het uiteindelijk tegen je.
Autoriteit: Klanten vertrouwen op mensen of instellingen met een autoritaire functie zoals artsen en
overheidsinstellingen. Ze verwachten dat het product goed is als het door een autoriteit gekocht of
aangeprezen wordt.
Actie: Gebruik het als verkooppunt als jouw product is gekocht of getest door een autoriteit.
Wederkerigheid: Klanten willen graag iets terug doen als zij iets gratis hebben ontvangen. Ze zijn dus
eerder geneigd om over tot kopen over te gaan als ze al iets ontvangen hebben.
Actie: Geef voorafgaand aan het verkoopgesprek een persoonlijk cadeautje of gratis advies.
Sympathie: Klanten kopen eerder iets bij iemand die ze sympathiek vinden.
Actie: Maak een vriendelijke opmerking over iemands uiterlijk, stuur een persoonlijk kaartje bij een gelegenheid of
kijk of je iets gemeen hebt, bijvoorbeeld een hobby of sport.
Let op: Mensen prikken zo door onoprechte complimenten heen. Zorg dus dat je compliment echt gemeend is.
Commitment & consistentie: Klanten kopen graag weer bij het bedrijf waarbij ze een positieve ervaring hebben en
ze maken vaak keuzes die in lijn liggen met eerder gemaakte beslissingen.
Actie: Zorg dat je je klanten tevreden houdt, wees op de hoogte van eerdere aankopen en kijk welke nieuwe producten
hierop kunnen aansluiten.
De grondlegger van deze basisprincipes is Professor Robert B. Cialdini, hoogleraar Psychologie en Marketing aan de Arizona State University en bekend van diverse boeken zoals 'Invloed' en ‘Overtuigingskracht’.